Xurxo  Borrazás é escritor Hai  moitas maneiras de facer política. Por exemplo, dentro ou fóra das institucións.
Hai quen pensa que estar nas institucións é de por si mellor que non estar,  con independencia do que se faga nelas. Vaia, xa me escapou a  palabra.
Hai quen pensa que a política é, de feito, pelexar por entrar nas  institucións. Hai mesmo quen pensa que "política" é unicamente o que se fai  desde as institucións, máis nada. Fóra delas exténdese unha selva inzada de  maleza, feras, miasmas e infecións.
Hai quen pensa que a política é un  despacho coas pernas abertas ou un coche oficial de 200 CV coa melena ao  vento.
Hai quen pensa que facer política é mandar, outros que decidir, outros  que chegar a acordos.
Outros e outras pensamos que é defender as ideas; e se  é posíbel, chegar a acordos. Defender as ideas, ás veces por verdadeiras e ás  veces por nosas. E chegar a acordos sen abdicar delas. Ou non chegar a  acordos.
Fronte a nós hai quen pon o acordo diante das ideas. As ideas, din,  son volubeis. A linguaxe política é ambigüa. A linguaxe é en xeral unha  macroestructura autoreferente de oposicións recíprocas, silenzos e convencións.  Para estes apóstoles do acordo, "as ideas son apenas linguaxe e a linguaxe non  pasa de verborrea, un campo de minas. Quen dixo que para facer política se  precisen ideas? Precísase unicamente capacidade de negociación e espírito de  chegar a acordos." Na súa opinión as ideas son un atranco, limitan as  posibilidades de chegar a eses acordos. "É mellor a comunicación, o saber  transmitir, a transparencia de superficie; crear en torno a nós unha campá de  baleiro a base de metáforas suxestivas que parezan agochar un enigma, un as na  manga, un espazo propio desde o que poder acordar e decidir con  independencia. Merda, outra vez."
"Podemos falar de estatuto, coma se  fosemos unha federación deportiva. Podemos chegar a país, polo viño e o queixo.  Mirade, hoxe collédesme de boas e estou disposto a pronunciar nación, máis xa  non podo, de verdade. Haberá que compilar citas históricas, do século de ouro;  remexer entre as acepcións perdidas do dicionario da real academia, española.  Haberá que discutir se no preámbulo ou no articulado, se con maiúsculas ou  minúsculas: en todo caso coa boca pequena, así xa cumprimos e non se cega a  posibilidade de finalmente chegar ao anceiado acordo, que para iso nos elixiu a  cidadanía, non para que nos encerellemos en debates estériles e bizantinos que  non conducen a nada, só a un calexón sen saída nen retorno, con  independencia de cal sexa á fin o termo escollido. Temos un contrato cos  cidadanos e Un país non se para por unha palabra. Puaff! Esta frase é caralluda,  che! Apúntama aí, non vaia ser que me esqueza."
Hai agora político arreo que  vai directamente a polo consenso sen plantexarse cales son as súas ideas.  Traballan polo Futuro, o Progreso, a Liberdade, o Benestar, a Igualdade... Son o  governo de todos os galegos e galegas. Xa o dixemos, o seu non é a verborrea,  senón o traballo e o compromiso, a suma de esforzos e vontades. Ventan o aire a  leste e oeste e preséntanse na mesa de negociación co estatuto de consenso na  man e as ideas propias no album de fotos. Ante as bases explícanse argüíndo que  é un movemento estratéxico, que hai que limar e puír, pero as ideas non aparecen  nunca. Non aparecen porque vai deixando de habelas. Foron sustituídas pola febre  dos acordos. Mellor pensar iso que non no peor: en que baixo esa aparencia  anódina si haxa ideas.
Escoitan falar de autodeterminación e unha alerta  dispárase na parte traseira dos seus bulbos raquídeos, como a lembranza difusa  dun trauma infantil, felizmente superado, un proído recóndito. Logo atan cabos,  suplican que ninguen levante a voz, que hai nenos diante, e acaban parindo unha  metáfora xenial: "por que non o deixamos en capacidade de decidir, tripular a  nave do noso futuro, algo así?"
Eles, que nas súas manis berraban  independencia sílaba a sílaba para que se entendese ben. Naquel tempo en  que non estaban nas institucións, tiñan a décima parte dos votos de agora e non  pedían a saída da volta ciclista a España nin falaban castelán na intimidade nin  encabezaban procesións relixiosas nin dicían que o rei de Franco os entendía  mellor que o governo nin se fotografaban en vehículos de guerra nin en calesas  folklóricas con fascistas en ruínas.
"Mira, machiño. Isto é coma facer un  túnel. Nós somos a máquina de furar dun lado e os de Madrid a do outro lado. E  tanto uns coma outros debemos ir tanteando e medindo para á fin ser capaces de  atopármonos a medio camiño, chocar a man e botar un brinde. Do contrario  seguiriamos eternamente como as toupas, no fondo da terra. E o túnel neste caso  é o Estatuto. Enténdese?"